tisdag 6 april 2010

Kamphundsdebatt i TV 8

I går kväll tittade jag på TV 8 och Aschbergs program ang kamphundar.

En medlem i SWCK var med och hade säkert bra åsikter men det blev bara pinsamt då hon klagade på en man som hade sin "kamphund" lös i studion medans hon själv hade noll koll på sina hundar.
Cardisarna som visserligen var snälla, var hela tiden fram till de andra hundarna som låg lugnt och stilla ......

Det kändes nästan som om hon ville provocera fram en attack!
Hon "tappade" en hund som ställde sig på bakbenen och nosade på "kamphunden" som låg i knä hos sin husse i soffan.
Inget hände men Aschberg fick hämta hunden då hon inte kunde kalla den till sig.

Jag hade svårt att följa debatten ( som för övrigt var usel) för jag satt bara och undrade när en av Cardisarna skulle bli biten.
Och jag tycker inte att det hade varit "muskelhundarnas" fel i så fall. De var väldigt tålmodiga.
Men det var trångt och en ibland lite hetsig ton så de kunde ju gjort ett utfall mot nån av "knähundarna" som inte var still en sekund.

Det finns många kommentarer att läsa på http://www.tv8.se/

Maggan

7 kommentarer:

  1. Ja många kommentarer var det om programmet. Se www.tv8.se om alla som tyckte en massa.
    Själv tycker jag att man är ute efter fel raser mestadels. Jag tycker att amstaff uppfödarna och andra av renrasiga sk. kamphundsmodeller gör ett ypperligt jobb och är jätteseriösa. Dessa hundar är ofta jättetrevliga familjemedlemmar och är man medveten om att dessa hundar som valpar behöver träffa vettiga vuxna hundar av många olika raser så är problemet minimalt.

    Tycker att Pia som det handlade om var mycket arrogant som släppte fram sin hane om och om igen till etologens hundar som låg fint nedanför sin matte. Arrogant mot dom men även mot sin egen hund som ju riskerar att bli tillnaffsad- med all rätt i den situationen. Vilket är synd på en ung hane som nog behöver hjälp i den situationen "nu leker vi inte".
    Dubbelmoral så det skriker.
    Urusel debatt, rörig och ingen fick komma till tals.

    SvaraRadera
  2. Vilket tramsigt och dåligt program, tycker jag. Och jag håller med om att det var dålig stil att låta cardisarna gå fram till de andra hundarna. Det ju i princip som att be om en incident. Ytterst oansvarigt gjort gentemot de egna hundarna (man vill väl inte att ens hundar ska bli attackerade?) men även gentemot de andra hundarna och dess ägare. Om någon av muskelhundarna hade försvarat sig antar jag att det hade varit de otäcka hundarna och deras ägares "fel"...

    Anna

    SvaraRadera
  3. Kamphundar hit och kamphundar dit. Jag har bara bra erfarenheter från dessa såkallade kamphundar. Den enda ras jag har dåliga erfarenheter av är Golden retriver.. Jag anser att felet ligger hos hundägarna.
    Sen anser jag att de är klantigt att låta sin hund komma lös i en sådan situation som det var på debatten igår. Jag kände bara att de var ytterst pinsamt och jobbigt när Corgin kom lös. Skulle det ha hänt något i den situationen skulle det inte ha vart "kamphunds-ägarens" fel, utan Pias. Tyvärr är det ju synd om hundarna om det skulle hänt något.
    Jag vet hur det är att ha en hund som ligger fint som inte gillar att andra hundar kommer fram till honom. Izor gillar inte när andra hundar kommer fram till honom när han ligger vid oss. Kvinnan i mitten på soffan sa flera gånger till om att Pia skulle hålla in sina hundar till sig, men vad det verkade så lyssnade hon inte.

    Jag tycker att debatten var enbart pinsam och jag ville flertalet gånger sjunka genom golvet..

    SvaraRadera
  4. Denna kommentar stod bland många andra i Pias blog. Tror att det var så här de flesta uppfattade hennes agerande.


    Tisdag 6 april 11:17
    jag tycker bara du va pinsam i tv som skulle sitta och vara duktig fast misslyckades.
    Hur kan du sitta och vara så provicerande med dina små pälshögar mot folk?
    du var den som visade minst respekt av dem alla där inne,var det bara för att du i dina ögon hade "snälla" hundar?
    Dom lyssnade inte ett skvatt på vad du sa till dom,du förstärkte dessutom deras felbetende genom att klapp dem så fort de sprang fram till pitbullen eller hoppade upp i knät på personen som satt brevid dig.
    För att inte tala om din dubbelmoral när din hund kommer lös och du inte tar ditt ansvar att kliva upp,ursäkta dig för att den kom lös och sedan hålla bättre koll.
    nej du,. mer självinsikt kanske?
    Tycker du ska kika på progremet ett par gånger så kanske du ser det resten av hundvserige såg!

    SvaraRadera
  5. Jag tyckte att hela programmet blev en stressupplevelse på grund av Pias agerande med sina hundar. Satt som på nålar och tänkte bara; nu smäller det, nu smäller det.
    Det vet väl alla som har en gnutta hundkunskap att man ALDRIG släpper fram en hund på det viset som hon lät det ske. Och när både matten och hunden bad om avstånd hände ingenting!!!!????

    SvaraRadera
  6. Denna kommentar finns också i Pias blog.

    macke

    Tisdag 6 april 17:31

    Jag blir så glad att du var med.
    Nu framstår ni som ännu dummare än innan
    Samtidigt blir jag skrämd att du som kennelägare har så dålig koll på hundar och deras beteenden.
    Det kanske är dags att läsa på lite eller titta lite på ceasar millan du kanske lär dig ett o annat :)
    ps Du verkar ha sjysst koll på varmkorven som kröp omkring på golvet.

    SvaraRadera
  7. Det blir lite tjatigt det här men jag bara måste ta med denna kommentar också.
    Här påstås att Moi är 8 månader.
    Han var då han parade Pias tik 10 månader så han borde vara kring året nu.
    Måste tillägga att Moi inte bara tittade utan försökte ta kontakt under nästan hela programmet. Tror inte att någon klagar på Pias hundar utan hennes hundhållning.
    Den sk muskelhunden var väldigt tålmodig enl min åsikt.


    Paula H


    Tisdag 6 april 17:32

    Jösses vad hysteriska alla är. Om ni kamphundsägare här inne skaffade en corgi eller annan trevlig ras med vettig skalle skulle ni slippa bli så upprörda och arga över sociala nyfikna hundar i en tv-studio. Bara ett tips :D. Pia visade upp trevliga välbalanserade hundar. Tyckte inte direkt att "kamphundsägaren" gjorde det.. Enig med Jörgen: pinsamt att muskelhundarna inte ens klarar av att en liten glad 8 månaders corgi tittar åt dom, det var pinsamt om något!

    SvaraRadera