tisdag 22 september 2009

Rygginstitutet i Ladvik


Igår morse gick Matte upp tidigare än vanligt.
Före sex hörde vi hennes klocka.
Hon skulle vara i Ladvik kl 8.30. Det tar mellan 10 och 15 min att köra dit.
Nu måste hon upp så tidigt för att ta mediciner och försöka komma igång.
Vi fick följa med i bilen.

De var mycket trevliga där och omgivningen var underbar!
Första rasten fick vi komma ut en snabbis. Vi var duktiga i bilen, skällde lite när folk gick nära bilen och så förstås....
Sen tog Matte oss en liten runda i elljusspåret, hon sa att hon själv behövde röra på sig. Vi stannade och blickade ut över havet. Jättevackert!
Vid 12- tiden hade Matte håltimme till kl 15.00 så hon åkte hem med oss och vilade lite i soffan innan hon åkte tillbaks till den avslutande övningen.

Så i morse, i morse kom hon nästan inte ur sängen.
Går här med krycka inomhus och väntar på att morgonmedicinen ska göra sitt.
Idag ska hon vara där från 13-16.30. Hoppas det går.

Svårt för dem som aldrig varit drabbade att förstå hur det är att alltid ha ont och allt som följer med detta.
Det var en artikel i DN i morse ang försäkringskassan/regeringens hetsjakt på de sjuka.
Visst fånga upp bedragarna, de som har en sjukpension men som sen jobbar heltid svart med sina gamla arbetsuppgifter som de ju inte längre kan utföra.....?!?
Hjälp tex ut de unga som på något sätt glömts bort och som inte längre är sjuka.

Det var 20 år sen min Matte hade sin ridolycka. Efter det har hon ryggopererats -90 och -97.
Hon har kämpat och jobbat i olika grader allt från 50-100 % under dessa år.
De senaste 2 åren har hon blivit sämre, gått på behandling på smärtkliniken ca 2 ggr/v bla.
ÄNDÅ jagas hon av försäkringskassan/regeringen som anser att visst har hon väl någon arbetskapacitet.
En kvinna sa i en artikel i DN i morse :
- Jag är inte värd ett skit. Jag kan lika gärna gräva ner mig så har de ett fall mindre........

Matte fick svara på en massa frågor igår.
En av frågorna löd: - Har du mod att bryta din långtidssjukskrivning?
Det kanske är modet som tryter hos Matte inte smärta, depression och en del andra problem som hon liksom fått på köpet......

Tur att vi har en stor tomt för jag märker att min Matte inte kommer att ta ut oss på vår vanliga fm promenad. Vi får härja för oss själva.

Hoppas det går bra idag.
Vi får stanna hemma för Husse kommer säkert hem före Matte och tar hand om oss.

Bettan

2 kommentarer:

  1. Jodå, bedragarna känner vi väl till- har haft några riktigt nära inpå mig i livet. personer som plockar ut våra skattepengar och sedan jobbar HUR mycket som helst svart- med sitt tidigare yrke...kräk på dom.

    SvaraRadera
  2. Jag blir faktiskt heligt förbannad av sånt här. En vacker dag hoppas jag att de ser till varje individ och inte generaliserar bara med lilla lagboken i handen.

    Självklart - allt fusk är vidrigt och räknas ,som jag anser, som stöld, men lyssna på dem som verkligen kämpar.

    Upp till kamp var det va?

    SvaraRadera